חינוך פיננסי לילדים

הגיע הזמן שאכתוב פוסט על חינוך פיננסי לילדים. כן, ילדים - כמו שאתם הייתם פעם, רק שאתכם לא לימדו לנהל כסף ואתם למדתם בעצמכם. כאן תוכלו לקבל טיפים לחינוך כלכלי לילדים, ונקווה שהם ילמדו כדי שתהיה להם מערכת יחסים טובה עם כסף.

כישורי ניהול כסף הם קריטיים לכל מי שמנהל את חייו בעולם שלנו, העולם המסובך כל כך שמצריך מומחה ויועץ לכל דבר, פשוט כי העולם המקצועי שלהם מסובך מאוד ואי אפשר ללמוד את הכל לבד.


זה בסדר להיעזר באנשי מקצוע, אבל את הלימודים הבסיסיים אפשר לעשות לבד.


אני גדלתי בבית שלא דיברו בו על כסף. ההורים שלי ניהלו את עצמכם בצורה כלכלית נכונה, ולא היו בחובות (עד כמה שידוע לי) מלבד המשכנתא. לא יצאנו למסעדות, לא קיבלתי דמי כיס וכסף לא זרם בשפע.


אבל - ראיתי את אבא מוציא מדי פעם את הקלסר הכתום שלו, מכניס דפי חשבון לשמרדפים המתאימים (אז אפילו לא היה להם את השם 'שמרדפים'), עובר על החשבונות ומחפש טעויות שצריך לסדר. רציתי כסף אבל קיבלתי בהבנה כשלא היה לתת לי.


האחריות ללמד את הילדים ניהול כלכלי נבון - היא של ההורים שלהם.


לדבר על כסף

אז הטיפ הראשון הוא לדבר על כסף עם הילדים. הרי זה הולך להיות חלק מרכזי בחיים שלהם, והם צריכים לדעת להבדיל בין צריך לרוצה (למרות שבגיל הזה יש בעיקר 'רוצה'), לדעת להציב לעצמם גבולות כלכליים, ואפילו להיות יזמים צעירים - כלומר לטפח את הרעיונות שלהם עם הכוונה כלכלית, ולתת להם לטעות עם הכסף.


כן כן, אם הם עשו טעות כלכלית - אז הם צריכים להתמודד עם התוצאות. ונכון - כהורים קשה לנו להתמודד עם כשלון של ילדינו, אבל הכשלונות הקטנים האלה יחזקו אותם וימנעו מהם לעשות טעויות גדולות יותר.


חוץ מטעויות כדאי להראות להם שמשתלם לפתוח תכנית חיסכון (אפילו קופה בבית יכולה להתאים). זה יעזור להם להשתלט על הרגשות המיידיים שלהם (אני רוצה עכשיו), ויסייע להגשים מטרות שנראות גדולות.


חיסכון מוסיף המון, וכדאי להפקיד לחיסכון מיד כשמקבלים (או מרוויחים) כסף, ולא להוציא את הכסף ורק את השאריות להכניס לשם.



אין צורך לשתף אותם בתקציב הבית, אבל כן ללמד אותם לנהל תקציב משל עצמם - דחיית סיפוקים, חיסכון, איך מתמודדים עם חוסר וכדומה. כן לשתף אותם בכך שיש תקציב משפחתי, ולפתח אצלם מודעות ודוגמא אישית. דמי כיס הם כלי נהדר למטרה הזו.


למה? כי כאשר משתפים את הילדים אפשר להעניק להם כלים להתמודד עם העתיד ולהבין שכסף לא גדל על עצים.


"הצלחה תמיד דורשת עזרה מאחרים. כישלון נעשה לבד"


יש גבול

גבולות נובעים מתוך מטרות מסוימות. אם אומרים לא למשהו, אז למה? האם רוצים לחסוך לחופשה משפחתית? או לארוחה במסעדה? אולי פשוט נגמר התקציב החודשי וצריך לחכות לחודש הבא?

ואם אומרים כן, אפשר לומר שזה בסדר כי זה במסגרת התקציב שקבענו מראש, ואולי להזכיר שלא כדאי לבזבז הכל בבת אחת כי יכול להיות שהם ירצו להשתמש בו לדברים אחרים.


דמי כיס עוזרים לקבוע גבולות, כי הילד מקבל אותם והוא יכול לעשות מה שהוא רוצה איתם, אבל אין לו את הפריווילגיה לבקש מההורים עוד.




צפייה אובייקטיבית בפרסומות

כל פרסומת מיועדת לקהל יעד מסוים. שבו איתם מול פרסומות ונסו לזהות מי קהל היעד.

איך אפשר לזהות? בקלות!

הפכנו להיות כל כך אפאתים לפרסומות שכדי לקבל את תשומת הלב שלנו הן נעשו אגרסיביות יותר: צעקניות, תזזיתיות, חושפניות, צבעוניות, ארוכות, חוזרות על עצמן ואני בטוח שתוכלו להוסיף עוד כמה תיאורים לרשימה. הן מתחרות על תשומת הלב שלכם ומנסות ליצור הזדהות עם המוצר שהן מנסות למכור.


הרי ידוע שאם תקנו את המוצר שלהם אז: תהיו מאושרים יותר, יפים יותר, עשירים יותר, ולא תקריחו לעולם.

אז כדאי לדעת למה לשים לב:


- מקום

האם היא מתרחשת בחוף הים? בבית? בחנות כלשהי? בקניון?


- סגנון הצילום

צילום סלפי? צילום יציב או קופצני? קאטים בכל שניה או משהו רגוע יותר?


- המציגים

מי מופיע בפרסומת? נוער? מבוגרים? משפחה? ילדים? חיילים? כל אחד מהמופיעים פונה בדיוק לקהל היעד הזה. ראיתם חייל בפרסומת? היא פונה לחיילים. רוצים תחושה של בית? תראו משפחה בארוחה ליד השולחן.


- מה שמוגזם ובולט

צעקות, ביגוד, איפור, שמות מוזרים - כל אלה נועדו להגביר תחושה מסוימת.


- המוזיקה

טראנס קיצבי או שיר משנות התשעים? לכל שיר יש משמעות לגילים שונים, וכל בחירה נעשית על ידע אנשי מקצוע.


- הביגוד

ביגוד חושפני אצל נשים - מיועד לקהל הגברי בדרך כלל.


**

יש עוד מדדים שאפשר לנתח, אבל הבנתם את הרעיון - כל פרסומת מיועדת למישהו מסוים, התפקיד שלנו הוא להסתכל באוביקטיביות ולסנן את הדברים הנכונים. וזה נכון גם לגבי פרסומות בטלוויזיה, ברדיו, שלטי חוצות, באנרים באתרי אינטרנט, במחשקי מחשב, באפליקציות ופרסומות סמויות. גם מיתוג נכנס בקטגוריה הזאת ומומלץ להראות להם שלא כל הנוצץ זהב ואין הבדל משמעותי בין מוצרים ממותגים לאחרים.

באופן אישי, אני כבר לא רואה טלוויזיה ולכן אין לי את הבעיה הזאת, אילאזון.

"אל תשפטו אותי על פי מה שעשיתי, אלא על פי איכות הילדים שלי"

בנוסף כדאי לזכור שלומר 'לא' לילדים, גם כשאפשר, יעזור להם להתמודד עם התנגדויות ועם עצמם. 'לא' זה טוב לילדים, במיוחד אם הוא מנומק. כנ"ל לגבי 'כן' - לנמק.

צניעות יכולה להיות מילה מעניינת. "למה לקנות עוד? כבר יש לנו כזה".

קניות עם הילדים יעזור להם להבין את ההבדלים בין מוצר ממותג למוצר לא ממותג, וכל שאלה או קניה עבורם מהווה הזדמנות לדבר איתם על צרכנות חכמה.



תכנון משותף

כהורים בטח קבעתם לעצמכם גבולות, מטרות ויעדים לעתיד.

אפשר לעשות את אותו הדבר עם ילדים - תכננו איתם מטרות בשבילם, הראו להם את הדרך, ספרו איתם את הזמן וחשבו על רעיונות חדשים שיכולים להכניס עוד כסף או לקרב את המטרה. אם לא - למדו אותם על סבלנות ואורך רוח, שליטה עצמית כמו במבחן המרשמלו.


איזה מטרות? מתנה ליום ההולדת או לחבר, יציאה להופעה, ציוד (ממותג) לבית הספר, דמי כיס וכדומה.



דוגמא אישית היא המורה הכי טוב. אם אתם תנהלו את עצמכם כמו שצריך - כך גם ילדכם.


ערכה חינמית לניהול פיננסי | הצטרפו לקבוצת הטלגרם | לקבוצת הפייסבוק

יש לכם שאלות או הערות?

אזהרה: התכנים באתר מוצגים למטרות אינפורמטיביות בלבד וללא אחריות מכל סוג שהוא. אינני בעל רישיון לעסוק בייעוץ השקעות, ייעוץ פנסיוני, ייעוץ משפטי או ייעוץ מס כהגדרתם בחוק. אין לראות בתכני האתר בבחינת ייעוץ מקצועי כאמור, ובכלל זה שידול, שיווק או המלצה לביצוע או אי-ביצוע של פעולה כלשהי בניירות ערך. המידע באתר עלול להיות חסר, שגוי, בלתי עדכני או בלתי מותאם לצרכיו המיוחדים של כל אדם, ועל כן חובה להיוועץ באיש מקצוע בטרם ייעשה בו שימוש. בעלי האתר לא ישאו באחריות לכל נזק שייגרם כתוצאה ישירה או עקיפה מן השימוש בתכנים. גלישתך באתר מהווה הסכמה מפורשת להסרת אחריות משפטית ולתנאי השימוש

אין אנו ערבים לנכונות המידע ועדכניותו ולכל תוצאה שתיגרם עקב שימוש במידע זה. אין לראות במידע כל המלצה לביצוע פעולה.

באתר זה נעשה שימוש בקבצי "עוגיות" (cookies). המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. לתקנון המלא לחצו כאן.

© כל הזכויות שמורות לרונן סימיאן. אין להעתיק או להשתמש במידע המופיע באתר ללא רשות מראש ובכתב |  בניית אתר: סטודיו קורלי